تأثیر کیفیت محصول بر قصد خرید از طریق واژه های الکترونیکی دهان در PT. Telkomsel Medan
خلاصه
هدف از این تحقیق کشف “تأثیر کیفیت محصول بر قصد خرید از طریق واژه های الکترونیکی دهان در PT Telkomsel Medan” است. این تحقیق یک تحقیق انجمنی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه Sumatera Utara (USU) است که از سهمیه اینترنتی Telkomsel استفاده می کنند ، 100 پاسخ دهنده با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی بدست آمده اند. جمع آوری اطلاعات اولیه با استفاده از پرسشنامه انجام شد و داده های ثانویه با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) جمع آوری شد.
متن اصلی
1. مقدمه
در سال 2017 ، سه ارائه دهنده عمده در اندونزی وجود دارد که از فناوری مبتنی بر GSM در اندونزی ، PT استفاده می کنند. Telekomunikasi Indonesia Seluler Tbk. (Telkomsel) ، PT. شرکت ماهواره ای اندونزی Tbk. (Indosat) ، و PT. Excelcomindo Pratama Tbk. (Pro XL) به دنبال آن ظهور شرکت های مخابراتی جدیدی که هم GSM و هم CDMA هستند ، یعنی Hutchison CPT (Three) ، Axis (Axis) ، PT. Telkom Indonesia (Telkom Flexi) ، Mobile-8 (Fren) ، PT. Smart Telecom (هوشمند) ، PT.) این امر باعث ایجاد رقابت در بین ارائه دهندگان یا خدمات پیش پرداخت می شود و فعالان بازار و تولیدکنندگان سعی در برنده شدن در این رقابت دارند.
محصولات بسیاری در بازارهای مختلف با مزایا و ارزش های مختلفی که از سوی رقبا ارائه می شود وجود دارد و این امر شرکت را برای به دست آوردن سهم بازار رقبا دشوار می کند. به غیر از این ، ورود به بازار جدید به هزینه بسیار بالایی نیاز دارد. بنابراین ، شرکت باید تلاش های زیادی برای افزایش قصد خرید انجام دهد.
در این سالهای گذشته ، شبکه های اجتماعی از نقطه نظر دنیای بازاریابی کاملاً قابل توجه رشد کرده اند. به عنوان مثال ، در فیس بوک ، بازاریاب ها می توانند یک هدف گذاری دقیق را انجام دهند. طبق یک نظرسنجی توسط Econsultancy و Adobe بر روی 35000 بازاریاب جهانی در مورد چگونگی استفاده از کانال های بازاریابی موجود ، رسانه های اجتماعی هنوز رتبه برتر را در سال 2017 دارند. بر اساس داده ها ، 56٪ از بازاریابان قصد دارند بودجه خود را به رسانه های اجتماعی افزایش دهند. علاوه بر رسانه های اجتماعی ، بازاریابی و شخصی سازی محتوا توسط بسیاری از بازاریابان انتخاب می شود.
براساس اطلاعات بررسی نفوذ و رفتار کاربر اینترنت اندونزی توسط Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (APJII) در سال 2016 ، نفوذ کاربر اینترنت پیدا شده است ، بر اساس سن ، دانشجویان دانشگاه بیشترین کاربران اینترنت را در 7/89 درصد ، دانشجویان 9/68 درصد ، کارمندان ادارات 4/58 درصد ، زن خانه دار 3/25 درصد و سایر افراد 7/6 درصد.
`اینترنت Genggam اندونزی` جنبشی الهام بخش است که مردم اندونزی را به آگاهی از مزایای اینترنت دعوت می کند. این برنامه در 24 مارس 2014 برای حل مشکل ناآگاهی از اینترنت در اندونزی راه اندازی شده است. در این برنامه گنجانده شده ، یک بسته داده ای وجود دارد که عمداً توسط PT Telekomunikasi Selular (Telkomsel) با قیمت ارزان تر و سهمیه داده کمتر در مقایسه با سایر بسته های داده برای پشتیبانی از برنامه “اینترنت Genggam Indonesia” ایجاد شده است ، نام بسته Paket Data است برنت
2. بررسی ادبیات
کیفیت
کوتلر و کلر (2014: 131) توضیح داده اند که کلیه ویژگی و ویژگی محصول یا خدمات است که قادر به برآوردن نیازها است. در مرحله بعدی ، طبق گفته Goetsch & Davis (1994) و Tjiptono & Diana (2003) ، تعریف کیفیت یک شرایط پویا است که با محصول ، خدمات ، انسان و محیط همراه است و انتظارات را برآورده می کند یا فراتر از آن است. علاوه بر این ، کیفیت یک شرایط همیشه در حال تغییر است ، به عنوان مثال آنچه که کیفیت فعلی در نظر گرفته می شود ، در آینده از شرایط کمتری برخوردار است (Tjiptono dan Diana، 2003).
دهان به دهان الکترونیکی
همانطور که توسط لیوین و همکاران بیان شده است. (2008) در جئونگ و جانگ (2011) ، دهان الکترونیکی (EWOM) اطلاعات ارتباطی است که از طریق فناوری مبتنی بر اینترنت وابسته به استفاده یا مشخصه یک محصول یا خدمات خاص ، به مشتریان منتهی می شود. علاوه بر این ، Henning – Thurau و دیگران (2004) که در تحقیقات خود فرض می کنند ، EWOM گزاره ای مثبت یا منفی است که توسط مشتریان بالقوه ، مشتریان واقعی و مشتریان قبلی در مورد محصول یا شرکت از طریق اینترنت بیان شده است.
قصد خرید
قصد خرید خواسته مشتری در جهت برآوردن نیازها و آرزویی پنهان در ذهن مشتری است. قصد خرید مشتریان همیشه در هر فردی پنهان مانده است که هیچ کس قادر به دانستن آنچه مشتری می خواهد و انتظار دارد نیست (مالک و دیگران ، 2013). علاوه بر این ، رحمان و همکاران (2014) مراحل اندازه گیری در استفاده از مدل AIDA را ذکر کرد که عبارتند از: (1) آگاهی ، (2) علاقه ، (3) تمایل ، و (4) عمل.
چارچوب تحقیقاتی از نوع تفکر که اساس این تحقیق را برای اجرای کامل آن فراهم می کند ، از پس زمینه مشکلات و یک مطالعه مشترک به صورت نظری انجام می شود که هدف آن بحث در مورد کمیته ای است و زمینه تولید کیفیت محصول در برابر خرید را ارائه می دهد قصد از طریق واژه های الکترونیکی دهان.
فرضیه
براساس این فرضیه می توان فرضیه نوشتاری را در این تحقیق نوشت:
متغیرهای کیفیت محصول متشکل از عملکرد ، ویژگی ها ، قابلیت اطمینان ، کیفیت درک شده تأثیر قابل توجهی بر دهان الکترونیکی محصول Telkomsel دارند.
دهان به دهان الکترونیکی علیه قصد خرید محصولات Telkomsel.
متغیرهای کیفیت محصول متشکل از عملکرد ، ویژگی ها ، قابلیت اطمینان ، درک کیفیت برای خرید قصد محصول Telkomsel.
متغیرهای کیفیت محصول متشکل از عملکرد ، ویژگی ها ، قابلیت اطمینان ، کیفیت درک شده از قصد خرید از طریق دهان به دهان الکترونیکی.
3. روش تحقیق
این تحقیق یک تحقیق توصیفی کمی است. به گفته نواوی (2003) ، روش توصیفی یک روش تحقیقاتی متمرکز بر مشکلات یا پدیده های واقعی در زمان انجام تحقیق است. تحقیق کمی رویکردی است برای مطالعه تجربی برای جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و ارائه داده ها به صورت عددی و نه روایی. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. تکنیک نمونه گیری ، روش نمونه گیری گلوله برفی است. تکنیک نمونه برداری از گلوله برفی یک روش نمونه گیری غیر احتمالی است (نمونه هایی با احتمالات مختلف). علاوه بر این ، Abdillah و Jogiyanto (2015) گفتار تجزیه و تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) یک روش آماری چند متغیره است که متغیرهای وابسته چندگانه و متغیرهای مستقل متعدد را مقایسه می کند. PLS تحلیل معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر واریانس است که می تواند همزمان آزمون مدل اندازه گیری و همچنین آزمون مدل ساختاری را انجام دهد. شکل گیری نمودار مسیر در فرآیند SEM تجسم از چارچوب مفهومی است تا درک و یادگیری آن آسان تر شود. علاوه بر این ، نمودار مسیر از طریق برازش مناسب برای دیدن مناسب بودن مدل با واقعیت موجود آزمایش می شود (Sinulingga، 2013). شکل گیری نمودار مسیر باید متغیرهای برون زا یا درون سازه را با متغیر آشکار هر متغیر پنهان در نظر بگیرد. نمودار مسیر از طریق برازش مناسب برای دیدن مناسب بودن مدل با واقعیت موجود آزمایش می شود (Sinulingga، 2013). شکل گیری نمودار مسیر باید متغیرهای برون زا یا درون سازه را با متغیر آشکار هر متغیر پنهان در نظر بگیرد. نمودار مسیر از طریق برازش مناسب برای دیدن مناسب بودن مدل با واقعیت موجود آزمایش می شود (Sinulingga، 2013). شکل گیری نمودار مسیر باید متغیرهای برون زا یا درون سازه را با متغیر آشکار هر متغیر پنهان در نظر بگیرد.
4. نتیجه
تجزیه و تحلیل توصیفی در این تحقیق توصیف یا توضیح داده های اولیه جمع آوری شده در قالب پرسشنامه ای است که توسط پاسخ دهندگان پر شده است. ویژگی پاسخ دهندگان شامل جنس ، سن و مدت زمان استفاده از Telkomsel است.
این تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SEM) انجام شده است. نرم افزار مورد استفاده در این تحقیق SmartPLS است. روش نظری نشان داده شده در نمودار مسیر بر اساس داده های بدست آمده تجزیه و تحلیل می شود. در سازه بازتابنده ، آزمایش قابلیت اطمینان و اعتبار شاخص با استفاده از ضریب بارگذاری انجام می شود. هر شاخص مقدار فاکتور بارگذاری خود را در هر سازه اندازه گیری می کند. انتظار می رود مقدار ضریب بارگذاری به بیش از 0.7 برسد. با این حال ، در مطالعات اکتشافی ، مقداری بیشتر از 0.5 کافی در نظر گرفته می شود (غوزالی ، 2014). مقدار فاکتور بارگذاری هر شاخص برای هر سازه با استفاده از الگوریتم برنامه SmartPLS اندازه گیری می شود.
کیفیت بارگذاری متغیر کیفیت محصول در بعد عملکرد (954/0) است. (0.934) (0.825). بعد برجسته (0.781) است. (0.823). بعد قابلیت اطمینان (0.967) است. (0.926). بعد کیفیت درک شده (0.842) است
مقادیر فاکتور بارگذاری متغیر E-WOM در بعد شدت (0.862) ، منظر مثبت (0.942) ، محتوا (0.935) ، منظر منفی (0.896)
مقدار بارگذاری ارزش قصد متغیر در بعد آگاهی (0.950) ، بهره (0.979) ، تمایل (955/0) ، اقدام (939/0) نتیجه گیری این است که همه شاخص ها معیارهای قابلیت اطمینان و اعتبار شاخص ها را در برابر هر سازه برآورده کرده اند.
مقدار R Square برای متغیر EWOM 58.4٪ است ، به این معنی که در گروه قوی قرار دارد. در همین حال ، 41.6٪ باقیمانده توسط سایر متغیرها توضیح داده شده است. بعد ، مقدار متغیر R Square for Purpose Intention 81.6٪ است ، به این معنی که در گروه قوی قرار دارد. در همین حال ، 18.4٪ باقیمانده توسط سایر متغیرها توضیح داده شده است.
در زیر بحث در مورد هر فرضیه بر اساس آزمون نتیجه آمده است:
تأثیر EWOM بر قصد خرید 0.00 = p است<0.05 ، این بدان معنی است که تأثیر مثبت و قابل توجهی بین EWOM و قصد خرید وجود دارد. می توان تفسیر کرد که درگیری مشتری به طور مثبت بر قصد خرید یک محصول تأثیر می گذارد. Chatterjee (2001) همچنین اظهار داشت که EWOM می تواند به طور م productثر ریسک را هنگام مشتری برای خرید یک محصول یا خدمات کاهش دهد ، بنابراین قصد خرید و تصمیم گیری وی می تواند بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد.
تأثیر کیفیت محصول بر EWOM ( 0.00 = p) است<0.05) ، این بدان معنی است که بین کیفیت محصول و EWOM تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد. به این دلیل است که کیفیت محصول می تواند بر روی دهان الکترونیکی مشتری بر روی یک محصول تأثیر مثبت بگذارد. محصولی که توسط تلکومسل ارائه می شود قادر است کیفیت خود را نشان دهد. به عنوان مثال ، هنگامی که باران می بارد ، کیفیت شبکه Telkomsel ناامید کننده نیست زیرا با وجود آب و هوای نامناسب هوا هنوز می توان از آن استفاده کرد. این به این دلیل است که کیفیت محصول نمی تواند بر واژه های الکترونیکی تأثیر بگذارد ، بنابراین سایر عوامل محرک مانند تصویر سازمانی به عنوان یک واسطه برای تصمیم گیری در خرید لازم است. این نتیجه با مطالعه Damayana ، (2014) ، که در آن کیفیت درک شده در مقایسه با سایر اپراتورها کیفیت بهتری دارد ، مطابقت ندارد.
تأثیر کیفیت محصول بر قصد خرید 009/0 = p است<0.05 ، این بدان معنی است که بین کیفیت محصول و قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد. کیفیت خوب می تواند تصمیم خرید مشتریان در مورد محصول یا خدمات را افزایش دهد. این با نتیجه مطالعه انجام شده توسط Shaharudin (2011) ، که نشان داد تصمیم گیری سطح محصول براساس هشت بعد کیفیت چارچوب و ارتباط با رفتار خرید مشتری است ، مطابقت دارد. علاوه بر این ، این مطالعه نظر Tjiptono (2008) را پشتیبانی می کند ، کیفیت محصول ترکیبی از ماهیت و ویژگی است که تعیین می کند تا چه اندازه یک خروجی می تواند نیازهای مشتری را برآورده کند یا میزان ماهیت و ویژگی مشتری را ارزیابی می کند ‘ضرورت بعد ، این نتیجه با مطالعه Anwar (2015) مطابقت دارد ، کیفیت محصول را به طور چشمگیری و مثبت بر تصمیم خرید تأثیر می گذارد. سرانجام ، این نتیجه تحقیق با نتیجه مطالعه Anis (2015) مطابقت دارد ، کیفیت محصول مثبت بر تصمیم خرید تأثیر مثبت می گذارد.
5. نتیجه گیری
بر اساس نتیجه تحقیق مورد بحث در فصل قبل در مورد تأثیر کیفیت محصول بر تصمیم خرید از طریق دهان به دهان الکترونیکی ، می توان نتیجه گیری را به شرح زیر انجام داد:
EWOM به طور مثبت و قابل توجهی بر قصد خرید در Telkomsel Medan تأثیر می گذارد.
کیفیت محصول به طور مثبت و قابل توجهی بر E-WOM در Telkomsel Medan تأثیر می گذارد.
کیفیت محصول به طور مثبت و قابل توجهی بر میزان خرید در Telkomsel Medan تأثیر می گذارد.