مقدمه
مشغول هر کسبوکاری که باشید احتمالاً برایتان پیش آمده که آرزو کنید کاش کسی به کمکم میآمد. البته برخی افراد انقدر خوششانس هستند که راهنمایی داشته باشند و بتوانند از نصایح و بینش او استفاده کنند، اما اگر شما خودتان مدیر باشید چه؟ چه کسی باید به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید؟ در چنین شرایطی فرد ایدئال و موردنیاز شما بیزینس کوچ یا مربیگری کسبوکار است که در طی فرایندی به نام بیزینس کوچینگ به شما کمک میکند تا کسبوکارتان را بهتر اداره کنید.
مربیگری کسبوکار به طور معمول کارآفرینان متخصص یا مدیرانی هستند که میدانند چگونه میتوانند کسبوکارهای موفق بسازند. آنها این تجربه را با دیگران هم به اشتراک میگذارند. استخدام یک مربی کسبوکار مانند داشتن یک شریک بسیار باتجربه است. آنها مشاورههای شخصی ارائه میدهند که میتواند به شما کمک کند تا روبهجلو حرکت کنید.
فهرست مطالب:
- بیزینس کوچینگ یا مربیگری کسبوکار چیست؟
- مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ چه کسی است؟
- حوزههای تأثیرگذاری بیزینس کوچینگ
- چرا به یک مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ نیاز دارید؟
بیزینس کوچینگ یا مربیگری کسبوکار چیست؟
قبل از شروع بررسی مفهوم بیزینس کوچینگ، لازم است تا به یک تصور غلط راجع به این موضوع بپردازیم و آن هم این است که مربی کسبوکار فقط به درد افرادی با عملکرد ضعیف یا تازهکار میخورد. این تصور کاملاً غلط است کارآفرینان در تمام سطوح و با هر میزان تجربهای میتوانند از مزایای داشتن بیزینس کوچینگ در کسب کارشان بهرهمند شوند. اریک اشمیت نمونه خوبی از این موضوع است. وی در سال ۲۰۰۱ به عنوان مدیرعامل گوگل انتخاب شد.
خودش اینطور نقل میکند: “من سالها تجربه داشتم و به عنوان مدیرعامل استخدام شدم ، بنابراین فکر میکردم که کاملاً میدانم قراراست چه کار بکنم. گوگل نه تنها به من فهماند که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری دارم، بلکه بیل کمپبل، در نقش یک مربی فوقالعاده به دادم رسید. در حقیقت، یکی از بزرگترین انتقادهایی که خودم از کارم دارم این است که چرا زودتر به سراغ یک مربی کسبوکار نرفتم. واقعیت این است که همه به بیزینس کوچینگ نیاز دارند و البته هر چه زودتر برای این کار به نتیجه برسید، بیشتر به نفعتان خواهد بود.”
مربی کسب و کار یا بیزینس کوچ چه کسی است؟
یک مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ، یک فرد ماهر و بادانش است که در موضوعات مربوطه تجربه دارد و میتواند در شروع، رشد و یا توسعه یک کسبوکار، مدیر را راهنمایی کند. هدف اصلی بیزینس کوچینگ کمک به شفافسازی اهداف شرکت و همچنین کمک به شما برای توسعه مهارتهای فردی و به دست آوردن منابع مناسب برای اداره موفق کسبوکارتان است.
یک مربی کسبوکار به مخاطب خود کمک میکند تا چشمانداز کسبوکار و چگونگی تطبیق آن را با اهداف شخصی خود متوجه شود. این موضوع به صاحب کسبوکار امکان میدهد تا تأثیر ذهنیت و پیشفرضهای خود را بر اقدامات تجاری و حرفهای خود درک کند. اگر یک هدف تجاری با برنامهها و خواستههای مدیر پیوند نداشته باشد، بعید به نظر میرسد که آن را با شور و شوق دنبال کند.
تمییز مربیگری و منتورینگ گاهی اوقات سخت است زیرا هر دو نقش نیاز به سالها تجربه دارد. بزرگترین تفاوت این دو در این است که منتور در مشاوره کسب و کار متمرکز میشود در حالی که یک مربی به صاحب کسبوکار کمک میکند تا درست برنامهریزی کند و از طریق پاسخگو نگه داشتن فرد او را به موفقیت میرساند.
ادامه مربی کسب و کار یا بیزینس کوچ چه کسی است؟
اصول کوچینگ و مربیگری بدون در نظر گرفتن صنعت همیشه یکسان است. بیزینس کوچینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. یک مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ فعالیتهای مشابهی را با یک مربی ورزشی دارد اما با این تفاوت که مربی کسبوکار بر موفقیت شرکت و مربی ورزشی بر موفقیت تیمش متمرکز است.
این متخصصان نقش غیرقابلانکاری در زمینه آموزش صاحبان کسبوکار و مدیران در امور مربوط به انگیزه بخشی، مسئولیتپذیری، راهنمایی و پشتیبانی دارند. بیزینس کوچینگ برای بنیانگذارانی که تازه استارتاپشان را راه انداختهاند، مدیرانی که سالهاست کسبوکار دارند و مدیران فروش، منابع انسانی و بازاریابی کمککننده است.
یک مربی کسبوکار باید به طور مکرر با مخاطب خود از طریق تلفن و یا حضوری ملاقات کند تا در مورد حال و آینده شرکت و هرگونه مسائل فعلی که با آن روبروست صحبت کند. این موضوع به مدیر کمک میکند تا کسبوکار در مسیر درستی قرار بگیرد و پیوسته در جهت دستیابی به اهداف و مقاصدش پیش رود.
حوزههای تأثیرگذاری بیزینس کوچینگ:
بیزینس کوچینگ یا مربیگری کسبوکار میتواند در حوزههای زیر به شرکت کمک کند:
- برنامهریزی عمومی: یک مربی در زمینه توسعه و تثبیت برنامهریزی استراتژیک، مدیریت مالی، بازاریابی، تبلیغات و همچنین مسائل شخصی و عمومی اداری با مدیر کسبوکار همکاری میکند.
- بازاریابی و برنامهریزی تبلیغاتی: یک مربی کسبوکار که در زمینه بازاریابی تخصص داشته باشد، میتواند در ایجاد و اجرای تبلیغات، روابط عمومی و برنامههای تبلیغاتی به کسبوکار کمک کند.
- برنامهریزی مالی: مربیان کسبوکار میتوانند در زمینههای مهمی مثل مدیریت جریان پول، صورتهای مالی، برنامههای جبران خدمت کارمندان و استراتژیهای قیمتگذاری به صاحبان کسبوکار کمک کنند. با این وجود یک مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ معمولاً مشاور مالیاتی نیست.

چرا به یک مربی کسب و کار یا بیزینس کوچ نیاز دارید؟
مربی کسبوکار میتواند در دو جنبه تجاری و شخصی به شما کمک کند تا کسبوکار بهتر و سالمتری داشته باشید. این موارد عبارتاند از:
مزایای حرفهای مربیگری کسبوکار:
- افراد را توانمند کرده و آنها را به مسئولیتپذیری تشویق میکند
- تعامل کارمندان و مدیران را افزایش میدهد
- عملکرد فردی را بهبود میبخشد
- به شناسایی و توسعه کارمندان بالقوه کمک میکند
- به شناسایی نقاط قوت سازمانی، فردی و توسعه فرصتهای جدید کمک میکند
- به انگیزه و توانمندسازی افراد برای تعالی کمک میکند
- تعهد سازمانی به توسعه منابع انسانی را نشان میدهد
مزایای شخصی مربیگری کسبوکار برای مدیران عبارت است از:
- افزایش اعتمادبهنفس
- ایجاد چشمانداز
- خروج از محدوده امن
- توسعه مهارتهای رهبری
- حرکت در راستای اهداف
- اتکا به خود
- افزایش رضایت شغلی و شخصی
- بهبود کار گروهی
- تقویت مسئولیتپذیری و پاسخگویی
- تسهیل برقراری ارتباط مؤثر
در نهایت اینکه بیزینس کوچینگ ابزاری ارزشمند برای توسعه افراد در طیف وسیعی از نیازها است. مزایای مربیگری بسیار است؛ ۸۰٪ افرادی که تحت تعالیم یک مربی کسبوکار بودهاند، اعتمادبهنفس بیشتری پیدا کردهاند و بیش از ۷۰٪ از انها بهبود عملکرد کار، روابط و مهارتهای ارتباطی را شاهد بودهاند. به علاوه ۸۶٪ از شرکتها گزارش میدهند که بازده سرمایهگذاری خود را در زمینه مربیگری دریافت کردهاند و این اتفاق برایشان تأثیرگذار بوده است.
بدون دیدگاه