لوگو
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ

مقدمه

مهم‌ترین سوالی که برای مدیران بازاریابی پیش می‌آید این است چقدر از بودجه تبلیغات خود را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهند؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست و کدامیک موثرتر هستند؟
جهت ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بهبود فعالیت کسب و کارتان با ما همراه باشید تا همکاران ما در شرکت آرام نگارین کاسپین به شما در این زمینه کمک کنند. همچنین برای آشنایی با خدمات شرکت آرام نگارین کاسپین به صفحه درباره  ما مشاهده کنید.
فهرست مطالب

تبلیغات دیجیتال در برابر تبلیغات سنتی، کدامیک را انتخاب کنیم؟

طبق پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته و بخش بزرگی از آن محقق شده است، حجم تبلیغات دیجیتال از تبلیغات سنتی در کشورهای توسعه یافته سبقت گرفته و این ترند در ایران نیز در حال شکل گرفتن است. اما یکی از ترندها در سال ۲۰۲۱ معرفی شدن اپلیکیشنی به اسم کلاب هاوس است که سرو صدای زیادی به پا کرده است.

تفاوت بازاریابی آفلاین با دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

مهمترین نکته در اهمیت و تفاوت دیجیتال مارکتینگ با دیگر ابزارهای بازاریابی Marketing در بخش تعاملی آن است. فضای وب و شبکه های اجتماعی Social Networks امکانی را در اختیار صاحبان کالا و خدمات می‌‎دهد تا بتوانند بدون واسطه با مخاطب یا مشتری خود تعامل کنند.دیجیتال مارکتینگ

همچنین دیجیتال مارکتینگ برخلاف مابقی ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی سنتی قابل اندازه‌گیری است و این موضوع مهمترین ویژگی آن است. با تعریف شاخص اندازه گیری کلیدی KPI می‌توان میزان موفقیت یک کمپین تبلیغات دیجیتال را نسبت به بودجه و هزینه انجام شده اندازه‌گیری کرد؛ چیری که در مورد رسانه‌های آفلاین همچون تبلیغ در نشریات و بیلبورد قابل محاسبه نیست و در مورد تبلیغات تلویزیونی نیز به شکل دقیق اندازه گیری نمی‌شود.اما سوال بعدی این است که خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

به طور کلی در دو بستر وب و شبکه های اجتماعی ارائه می‌شود:

بستر وب

  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتنیگ
  • طراحی وب سایت
  • تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان و تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل
  • بازاریابی تولید محتوا مانند تهیه و تالیف مقاله ، ریپورتاژ آگهی و روابط عمومی الکترونیک
  • بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز یا گوگل ادوردز
  • صفحات فرود یا لندینگ پیج

بستر شبکه های اجتماعی

  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی تولید محتوا
  • کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات اینستاگرام ، تبلیغات تلگرام

چالش‌های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

اما در حوزه دیجیتال مارکتینگ سه چالش بزرگ وجود دارد.

اول این‌که تنوع رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود تا صاحبان برند برای برنامه‌ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ ده‌ها شبکه اجتماعی، سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و وب‌سایت‌های پربازدید تنها بخشی از رسانه‌های آنلاین هستند. برای همین اکثر شرکت‌ها استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را موازی با برنامه های بازاریابی خود به شکل داخلی نوشته و مدیریت و تولید محتوای آن را برون‌سپاری می‌کنند.

دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه‌های آنلاین در مقایسه با سایر رسانه‌ها است که باعث می‌شود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابت می‌شود. فراموش نکنید که برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال کاری بلند مدت است و نیاز به شناخت کافی از فضا و مخاطب دارد.

سوم اینکه انفجار اطلاعات در رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو شود. بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرف‌کننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می‌شود.

راه‌حل خروج از این چالش‌ها در فضای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

خوبی دیجیتال مارکتینگ این است که یک بستر دوجانبه برای شما مهیا می‌کند و می‌توانید ازنظر مشتریانتان نیز مطلع شده و با اعداد دقیق بدانید چه مطالبی برای مخاطب شما جذاب‌تر است. اما این موضوع به‌تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید یک رابطه خوب با مشتری‌هایتان داشته باشید، تا هم ازنظرت آن‌ها آگاه شوید و هم بتوانید انتظارات مشتری‌هایتان را برطرف کنید.

دیجیتال مارکتینگ

ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان، یکی از برتری‌های محسوس رسانه‌های آنلاین نسبت به سایر رسانه‌ها هست. حالا شما با این داشته‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی و فروش کالا یا خدمات خود را تحلیل کنید و ببینید چه‌کارهایی جواب مناسب را می‌دهد و چه‌کارهایی نه.

در دیجیتال مارکتینگ باید با تولید محتوای جذاب به مشتریان خود این حس رو منتقل کنید که برای شما فروش تنها دغدغه نیست و در تلاش برای بالاتر بردن سطح زندگی آن‌ها هستید. تمام نظرات مشتری‌ها را به‌دقت رصد کرده و تشویقشان کنید داستان‌های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، این کلید موفقیت شما در دنیای امروز است.

مشاهده ساختار فریم‌ورک RACE در حوزه برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ RACE

مزایای دیجیتال مارکتینگ

تبدیل آسان و راحت

بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه می‌دهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند. آنها می‌توانند بر روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و سریعاً در قیف فروش حرکت کنند. ممکن است آنها بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی می‌دهند تا با آنها ارتباط برقرار کنید.

ارتباط بیشتر با مشتریان

بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. مهمتر از همه، این امکان را به شما می‌دهد تا با شما ارتباط برقرار کنند. در نهایت می‌تواند حس وفاداری به برند ایجاد کند.

نتایج کمی

برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می‌کند، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می‌کند و در نهایت چه میزان درآمد دارد. اما چگونه می‌توانید این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال انجام دهید؟

بهره وری هزینه

بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی می رسد بلکه هزینه کمتری نیز به همراه دارد.

دستیابی به یک گسترده جغرافیایی

وقتی یک تبلیغ را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، مردم می‌توانند بدون توجه به مکانشان، آن را ببینند در نتیجه تبلیغات شما به گستره‌ی وسیع‌تری از مخاطبان دست پیدا می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ چیستاستفاده از استوری در شبکه‌های اجتماعی

از آنجا که استوری‌ها پس از یک دوره زمانی ناپدید می‌شوند، این یک فرصت عالی برای بازاریابان است که از FOMO استفاده کنند (ترس از دست دادن). مثلا فقط تا ۲۴ ساعت می‌توانید از این تخفیف استفاده کنید.

مزایای استفاده از استوری در شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

  • افزایش آگاهی از برند
  • تعامل مداوم با فالوئرها
  • مقرون به صرفه بودن
  • افزایش بازدید به صفحه سایت شما
  • فرصت دستیابی به مخاطبان جوان

از برخی از این روش‌ها برای استفاده از استوری‌های شبکه‌های اجتماعی الهام بگیرید:

از نظرسنجی‌ها در استوری‌های اینستاگرام استفاده کنید.
لینک در استوری شبکه‌های اجتماعی خود اضافه کنید.
از فیلترها استفاده کنید.
برچسب‌های مکان را اضافه کنید.

ظهور فناوری ۵G

در دنیایی که استفاده از موبایل به نهایت خود رسیده است، مسلماً یکی از مهمترین روندهای بازاریابی دیجیتال سال ۲۰۲۱ ظهور فناوری ۵G یا نسل پنجم فناوری تلفن همراه است. این بروزرسانی خبر از دوران جدیدی از ارتباطات دیجیتال می‌دهد و تأثیر آن تقریباً در هر صنعت خصوصا در بخش دیجیتال احساس می‌شود.

چرا دیجیتال مارکتینگ باید جزئی از فعالیت شرکت شما باشد ؟

  • بازاریابی دیجیتال عمدتاً به دلیل دستیابی به مخاطبان گسترده‌ای از مردم برجسته شده است. ۸۹ درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند و ۳۱ درصد تقریبا به طور مداوم آنلاین هستند. به عنوان یک بازاریاب مهم است که از این مساله با حضور تبلیغاتی آنلاین بهره‌مند شوید.
  • بازاریابی دیجیتال و سئو مارکتینگ باید یکی از تمرکزهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی در هر کسب و کار باشد. قبلاً هرگز راهی وجود نداشت که در تماس مداوم با مشتریان خود بمانید. اما اگر شما هرچه بیشتر از فرصت‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، بیشتر می‌توانید پتانسیل رشد شرکت خود را تحقق بخشید.
  • اگر شما بازاریاب باشید احتمالاً در بازار دیجیتال با چالش های جدیدی روبرو هستید. کافی نیست که فقط مشتریان خود را بشناسید؛ شما باید آن‌ها را بهتر از هر کس دیگری بدانید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها پذیرای پیام شما باشند. تعامل در شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان مهم در موفقیت کسب و کار شما است.
  • برای انجام این کار، شما به یک دیدگاه یکپارچه از ترجیحات مشتری و انتظارات در تمام کانال‌ها، وب سایت‌های ارتباط جمعی، موبایل، پست مستقیم، نقطه فروش و غیره نیاز دارید. هرچه مشتری شما نسبت به رفتار و اولویت‌های شما عمیق‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها را در تعاملات پر سود وارد کنید.

عقب نمانید! با شما هستیم

    • پس در این راه عقب نمانید! شرکت لاوان تاکنون با برندهای مختلفی از جمله افق کوروش، چین چین، چیچک، اسنوا و … همکاری کرده است و سابقه‌ای طولانی در خصوص دیجیتال مارکتینگ دارد و  می‌تواند کسب و کار شما را حرکت دهد. شما می‌توانید در وب سایت لاوان نمونه کار ها را مشاهده کنید.
    • در واقع دغدغه‌ مهم این روزهای شرکت‌ها، تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای نسل جدید، تولید محتوای طنز، برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ، استفاده از ویدئو مارکتینگ، و سئو در اینستاگرام است. همه این دغدغه‌ها با اعتماد به یک آژانس دیجیتال مارکتنیگ حرفه‌ای و اصولی به راحتی بر طرف می‌شود!

همانطور که جان اف کندی یک بار گفت: ”تغییر قانون زندگی است و کسانی که فقط به گذشته یا حال نگاه می‌کنند مطمئناً آینده را از دست می‌دهند. “

برای هر کس در بازاریابی دیجیتال، تغییر جزو لاینفک کار است. شما باید به جلو نگاه کنید و سعی کنید از فناوری‌ها ، ابزارها و استراتژی‌های جدید استقبال کنید تا از رقبای خود برتری پیدا کنید.

اگر به دنبال فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی هستید و می‌خواهید در زمینه تبلیغات دیجیتال فعالیت داشته باشید می‌توانید با شماره 09116118793 جهت ارتباط با شرکت آرام نگارین کاسپین تماس بگیرید.

سوالات پر تکرار درباره دیجیتال مارکتینگ

  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing به کلیه خدماتی گویند که در دنیای دیجیتال اعم از شبکه های اجتماعی، وب سایت و به طور کلی در رسانه ها انجام میشوند.

  • ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدام‌اند؟

ابزارهای مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال وجود دارند البته از این موضوع که دیجیتال مارکتینگ در بخش آفلاین و آنلاین فعالیت دارد هم غافل نشویم، سئو و بهینه سازی سایت یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.

  • وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست ؟

وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بستن کمپین تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی آنلاین در بستر وب سایت و شبکه های اجتماعی است.

  • وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

وظایف. یک مدیر دیجیتال مارکتینگ اندازه گیری شاخص های کلیدی (KPI) است. که با سنجش های دقیق، میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را بررسی می‌کند. با استفاده از این دیتا ها و اطلاعات، بهترین آن ها را اجرا می‌کند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.