مقدمه
اینستاگرام یکی از شبکه های مجازی پرمخاطب در دنیا است که علاوه بر گذراندن روزمره، به مرجع درآمد و راه اندازی کسب و کار تبدیل شده و اکثر مردم بعد از خرید گوشی، اپلیکیشن این شبکه اجتماعی را نصب میکنند. بسیاری از مردم در این شبکه مشغول درآمد هستند و بسیاری از طریق تبلیغ کار خود در صفحه کاری ای که دارد، مشتری های بیشتری برای خود دست و پا می کند.
اما در آپدیت جدید الگوریتم فرق کرده و بسیاری از کاربران نمیدانند به چه صورت با دیگر کاربران تعامل داشته باشند یا بهتر بگوییم، بیشتر در اینستاگرام دیده شوند. اگر شما هم کسب و کار اینترنتی دارید و می خواهید کار خود را گسترش دهید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.
فهرست مطالب
- تغییرات اینستاگرام
- اینگیج اینستاگرام چیست؟
- الگوریتم های اینستاگرام
- تفاوت ویدئو و تصویر در اینگیج اینستاگرام
- لایک و کامنت فیک اینستاگرام
- تاثیر کامنت زیر پست های اینستاگرام روی اینگیج
- اکانت عمومی یا اکانت بیزینس
- بهترین زمان پست محتوا در اینستاگرام
- اینستاگرام چه پست هایی را در فید نشان می دهد؟
- چگونه در اینستاگرام، پستی در ابتدای صفحه داشته باشیم؟
- روح شدن اکانت یا Shadow Block چیست؟
- الگوریتم استوری اینستاگرام
- هشتگگذاری در اینستاگرام
- برای اینفلوئنسر شدن در اینستاگرام باید چکار کنیم؟
- تولید محتوای درست در اینستاگرام
- چگونه دراکسپلورر اینستاگرام بمانیم؟
تغییرات اینستاگرام
اگر دقت کرده باشید، در اکسپلور بخش اینستاگرام شما پر از عکس ها و فیلم هایی است که بیشتر می بینید و یا در بخش خانه یا فید اینستاگرام تان، پست هایی می بینید که علاقه دارید و بیشتر آن ها را دنبال می کنید. این چینش مرتب پست ها طبق سلایق شما اتفاقی نیست و طبق برنامه ریزی دقیق پست ها برای شما به نمایش در می آیند. این هوش رباتیک اینستاگرام را الگوریتم می گویند. در حقیقت ربات های اینستاگرام دائم در حال جست و جوی میلیون ها کاربر در سرتاسر جهان هستند تا محتوای موردعلاقه شما را برای شما به نمایش دربیاورند و این الگوریتم اینستاگرام هر لحظه در حال تغییر و جا به جایی است.
اینگیج اینستاگرام چیست؟
یکی از قوانین جدید اینستاگرام به اینگیجمنت مربوط میشود. اینگیج همان تعاملی است که از کاربران دریافت می کنید، هرچقدر تعامل تان با مخاطبین صفحه مجازی تان بیشتر باشد اینگیج بهتری خواهید داشت. اینگیج در صورتی بالا می رود که با پست هایی که می گذارید مخاطبان را ترقیب به لایک کردن و کامنت گذاشتن کنید. برای مثال زمانی که یک پست با محتوای مفید و سرگرم کننده در صفحه خود منتشر می کنید و لایک و کامنت زیادی در کمترین زمان دریافت می کنید، آن پست به احتمال خیلی زیاد به بخش اکسپلور می رود و هر لحظه اینگیج شما را بالاتر خواهد برد.
در مجموع هرچقدر اینگیج شما بالاتر باشد یعنی شما بیشتر دیده شدید و پست شما برای مردم جذاب تر بوده و بیشتر هم دیده خواهید شد، سعی کنید این اینگیج را با راه کار هایی که بهتان ارائه می دهیم حفظ کنید تا مخاطبین بیشتری داشته باشید.
الگوریتم های اینستاگرام
همانطور که گفته شد، این شبکه اجتماعی مدام در حال تغییر الگوریتم است و در هر نسخه یک ملاک خاص برای دیده شدن پست ها دارد؛ برای رشد و افزایش فالوور در اینستاگرام لازم است که این الگوریتم را رعایت کنید. مهم ترین الگوریتم اینستا به شکل خاص روی محتوایی که تولید میکنید تاثیر زیادی میگذارد. برای مثال در نسخه های قبلی اینستاگرام، پست های برای شما به نمایش گذاشته می شدند که در زمان نزدیکتری به شما آپلود می شدند؛ مثلا پست هایی که از یک ثانیه قبل منتشر شده بودند را نشان می دهد تا به ترتیب زمان آن بیشتر شود.
اما در تغییرات جدید، اولیت با پست هایی است که با پیج آن ها بیشتر تعامل دارید یا بیشتر می بینید و محتوایی که علاقه بیشتری به آن ها دارید، شاخصه زمان به اولویت های سوم چهارم تبدیل شده و خیلی اثر روی دیده شدن پست ندارد. در ادامه اولیت های مهم الگوریتم اینستاگرام را به ترتیب اهمیت آن ها برای شما لیست می کنیم.
تفاوت ویدئو و تصویر در اینگیج اینستاگرام
بسیاری از افراد تصور می کنند که اینستاگرام به زمانی که افراد برای محتوای شما می گذارد اهمیت می دهد، در صورتی که این موضوع حقیقت ندارد و اینستاگرام طبق بیانیه ای که صادر کرد اعلام کرد که پست تصویر ثابت و ویدئو هیچ تفائتی با یکدیگر در گرفتن اینگیج و تعامل ندارند و هر دو به یک میزان از نظر الگوریتمی تاثیر گذار هستند. اما مهم محتوایی است که منتشر می کنید، گاهی یک تصویر ثابت که فقط روی آن نوشته دارد از ویدئوی ۱ دقیقه ای بیشتر اینگیج می گیرد.
لایک و کامنت فیک اینستاگرام
در گذشته برنامه هایی وجود داشت که برای پست های اینستاگرام شما لایک و کامنت می گرفت، به این صورت که با پرداخت هزینه یا رایگان پست شما را به دیگران نشان می داد و برای استفاده رایگان از این برنامه باید برای دیگران در این برنامه کامنت می گذاشتید و لایک می کردید. به این صورت این برنامه های لایک و کامنت گیر اینستاگرام برای شما اینگیج یا تعامل به وجود می آوردند؛ اما در الگوریتم جدید اینستاگرام به شدت با کاربرانی که از این برنامه ها استفاده می کنند و اینگیج فیک می گیرند برخورد می کند و حتی ممکن است صفحه این اشخاص را برای همیشه مسدود کند. پس به هیچ عنوان سمت این برنامه های لایک و کامنت فیک اینستاگرام نروید.
تاثیر کامنت زیر پست های اینستاگرام روی اینگیج
کامنت یکی از قدیمی ترین اولیت های اینستاگرام است که از ابتدا روی اینگیج گیری پست ها تاثیر فراوان داشته و هنوز هم بسیاری از کاربران که قصد گرفتن اینگیج دارند، به هر نحوی به دنبال گرفتن کامنت هستند. پستی که کامنت زیاد داشته باشد یعنی قابل تعامل بوده است، حالا مهم نیست که کامنت ها یک کلمه ای یا حتی یک ایموجی باشند یا چندین خط نوشته شده باشد، کامنت ها تاثیر یکسانی خواهند داشت اما این تاثیر بسیار زیاد خواهد بود.
سعی کنید محتوایی بسازید و به اشتراک بگذارید که به اصطلاح کامنت گیر باشد، یعنی باعث شود هر دنبال کننده ای که چشمش به پست شما افتاد، از آن نگذرد و برایش آنقدر جالب یا چالش برانگیز باشد که کامنت بگذارد.
اکانت عمومی یا اکانت بیزینس
همینطور که می دانید چندسالی است که اکانت بیزینس به اینستاگرام اضافه شده است؛ در این نوع اکانت شما می توانید محصولات خود را با برچسب قیمتی بفروشید، همچنین می توانید نوع حرفه خود را روی پروفایل خود تعیین کنید تا افرادی که در حرفه شما مشغول به کار هستند، راحت تر شما را پیدا کنند و بتوانید با افراد مشغول در حرفه خودتان تعامل داشته باشید.
در اکانت های بیزینس می توانید راه های ارتباطی مانند تماس، ایمیل و فیسبوک را قراردهید تا راحت تر بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید، همچنین اکانت های بیزینس قابلیت رفتن به تبلیغات اینستاگرام را دارد که در ایران خیلی راحت نیست. در مجموع اکانت های بیزینس با عمومی هیچ تفاوتی در گرفتن اینگیج ندارند و در الگوریتم اینستاگرام هیچ تفاوت تعاملی برای آن ها در نظر گرفته نشده اما با تبدیل اکانت به بیزینس می توانید بیشتر با افراد در ارتباط باشید و برای اکانت های کاری بهتر است.
بهترین زمان پست محتوا در اینستاگرام
بسیاری از کاربران تصور می کنند که ۳۰ دقیقه ابتدایی انتشار محتوا، مهمترین زمان انتشار یک پست از نظر گرفتن اینگیج است. این ادعا تا جایی درست است و تا حدودی اشتباه. تمام پست ها برای این که اینگیج خوبی بگیرند باید در زمان مناسبی پست شوند، اما دلیل نمی شود پست هایی که بیشتر از ۳۰ دقیقه از انتشار آن می گذرد به دنبال کننده های صفحه نشان داده نشود. اما پست کردن محتوا در زمان های مناسب می تواند یکی از اولویت های اینستاگرام برای دیده شدن پست باشد.
برای این که بدانید در چه زمانی پست های شما بهتر اینگیج یا اینتراکشن می گیرد، آزمون و خطا انجام بدهید. ابتدا به این دقت کنید که مخاطبین شما از چه دسته ای هستند، نوجوان، جوان یا میان سال. اگر صفحه کاری دارید مخصوص چه افرادی است و چه کسانی آن را می پسندند. این افراد در چه تایمی از شبانه روز مشغول کار یا درس خواندن هستند و چه تایمی را در خانه یا اوقات فراغت سپری می کنند.
با در نظر گرفتن این موارد، پست را در ساعتی که فکر می کنید بیشتر بازدید می خورد منتشر کنید. مثلا بین ساعت های 12 تا 2 و 6 غروب تا 9 شب ساعت هایی است که ممکن است بسیاری از مردم در زمان بیکاری باشند و گوشی در دستشان باشد. پست را منتشر کنید و پس از چند ساعت به insight که در پایین پستتان ظاهر شده نگاه کنید. تجزیه و تحلیل کنید و بفهمید که مخاطبین شما کدام دسته سنی هستند و در چه ساعتی از شبانه روز بیشتر به اینستاگرام خود سر می زنند.
اینستاگرام چه پست هایی را در فید نشان می دهد؟
در نسخه جدید اینستاگرام پست هایی در فید یا همان خانه نشان داده می شوند که شما علاقه دارید ببینید. پست هایی که زیر آن ها کامنت می گذارید، لایک می کنید و یا به اشتراک می گذارید. الگوریتم جدید اینستاگرام مدام درحال بررسی و تحلیل رفتار شما در اینستاگرام است. در فید شما پست هایی را در اولویت نشان می دهد که بیشتر با آن ها تعمل ایجاد کرده اید.
اگر زیر یک پست کامنت بگذارید. یعنی تعامل زیادی با آن صفحه دارید. اگر فقط لایک کنید یعنی از این پست ها بدتان نمی آید. اگر لایک کنید، کامنت بگذارید و شیر کنید یعنی این پست برایتان خیلی مفید بوده. ترجیح می دهید بیشتر از این نوع پست ها ببینید. پس این دسته از پست ها را برای شما در بالای فید نشان می دهد و نسبت به اینتراکشنی که داشته اید به ترتیب پست ها قرار خواهند گرفت.
چگونه در اینستاگرام، پستی در ابتدای صفحه داشته باشیم؟
یک شخصی که شما زیر پست هایش خیلی کامنت می گذارید و یا در دایرکت با او صحبت می کنید. قطعا شخص مهمی در زندگی شما است و او را می شناسید؛ اینستاگرام این رفتار را تشخیص می دهد. این احتمال را در نظر می گیرد که شما میل به دیدن پست های این شخص در اول فید خود دارید. به همین دلیل پست های او را هر چقدر کم و بدون اینتراکشن، برای شما در ابتدای صفحه نشان می دهد حتی اگر روز ها از آن گذشته باشد.
حتی یکی از مهندسان برنامه می گوید: در ابتدا زمان برای الگوریتم اینستاگرام بسیار ارزشمند بود، اما متوجه شدیم که بر اساس همین اولویت ممکن است بسیاری از افراد پست های افراد مهم زندگی شان را از دست بدهند. پس تصمیم گرفتیم اولویت با درجه تعامل دو شخص با یکدیگر باشد.
پس الگوریتم اینستاگرام طبق چند مورد به شما پست ها را در اولویت نشان می دهد. افرادی که محتوایشان را مرتب لایک میکنید، افرادی که به آنها دایرکت میدهید. افرادی که نام و آی دی آنها را سرچ میکنید، افرادی که آنها را در زندگی واقعی میشناسید.
روح شدن اکانت یا Shadow Block چیست؟
بعضی افراد چندین بار در روز، صفحه اینستاگرام خود را باز می کنند. برخی دیگر شاید یک بار در روز به این برنامه سر بزنند. به هر حال اگر کاربران فالووینگ های زیادی داشته باشند و افراد زیادی را دنبال کنند به صورت خودکار طبق الگوریتم اینستاگرام صفحه هایی که فعالیت کم داشته باشند. به مرور دچار شدو بن یا روح می شوند. یعنی انقدر پست روی پست می آید که پست آن ها در فید به نمایش درنمی آید. زیرا تعامل و اینتراکشن بسیار پایینی دارید. سعی کنید منظم و مداوم پست بگذارید تا دچار شدوبن یا روح شدن اکانت نشوید.
الگوریتم استوری اینستاگرام
اگر یک شخص یا پیج کاری را مدام دنبال کنید و با آن تعامل داشته باشید، در صورتی که استوری آن را یک ساعت دیر تر هم ببینید، باز اینستاگرام آن را برای شما اولویت قرار می دهد. با اینکه در استوری زمان بسیار مهم است. در صورتی که پیج شما به این صورت اینتراکشن با مخاطبینش ندارد. سعی کنید استوری ها را از ساعت ۱۰ صبح آپلود کنید تا ساعت ۱۰ صبح فردا باقی بماند. در این صورت افراد بیشتری در طول شبانه روز استوری های شما را می بینند.
الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلورر
اکسپلور هم مانند فید به شما پست هایی را نشان می دهد که بیشتر می بینید و بیشتر با آن ها تعامل دارید. تفاوت در این است که در اکسپلور اینستاگرام صفحاتی که نمیشناسید را به شما نمایش می دهد. وقتی که در صفحات ارتباط برقرار کردهاید ،توسط ربات اینستاگرام شناسایی می شوید. این دسته از محتوا ها را در اکسپلورتان قرار می دهد. پس در این صورت اکسپلور هر شخصی با نفر دیگر تفاوت دارد و این تفاوت طبق علایق و سلایق آدم ها شکل می گیرد.اگر دلتان می خواهد بدانید به چه دسته پستی علاقه دارید به اکسپلور بروید. ببینید که در اینستاگرام چه پست هایی را بیشتر می بینید. حتما برایتان جالب خواهد بود و سرگرم خواهید شد.
هشتگگذاری در اینستاگرام
هشتگگذاری اولویتی است که در اینستاگرام مورد توجه است. پست هایی که هشتگ دارند بسیار بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و راحتتر توسط کاربران یافت می شوند. سعی کنید زیر پست هایی که می خواهید منتشر کنید، هشتگهای مربوط به محتوایتان را زیر آن ثبت کنید. البته سعی کنید این هشتگها بیشتر از ۱۲ عدد نباشد. طبق نظر بعضی افراد اسپم هستند. دلیل اصلی هشتگگذاری این است که، وقتی کاربران به دنبال محتوای خاصی هستند، بتوانند راحتتر آن را پیدا کنند. این امر موجب بیشتر دیدهشدن نیز میشود.
برای اینفلوئنسر شدن در اینستاگرام باید چکار کنیم؟
طبق پیشنهاد خود مهندسان اینستاگرام برای رشد اینفلوئنسرها، ۳ پست در هفته که شامل ویدیوهای reel و IGTV هم میشود. ۸ تا ۱۰ استوری در هفته حداقل، ۱ یا ۲ استوری در روز. ۴ تا ۷ ویدیو Reel، ۱ تا ۳ ویدیوی IGTV که شامل لایو هم میشود.
اگر نیاز دارید یک ویدئو از اینستاگرام را روی گوشی خود داشته باشید. از مقاله ذخیره فیلم از اینستاگرام برای آموختن روش های دانلود فیلم از اینستا استفاده کنید.
تولید محتوای درست در اینستاگرام
در آپدیت اینستاگرام ، یکی از مهمترین اولویت هایی که به تازگی باعث افزایش رتبه می شود، کپشن است. سعی کنید کپشنی بنویسید که خط اول آن بسیار جذاب باشد و کل داستان را لو ندهد.
این شبکه اجتماعی به تازگی در حوزه کپشن نویسی در زیر پست ها بسیار حساس است. بالا بودن آن باعث اکسپلور رفتن پست شما می شود. اما به تنهایی کافی نیست و باید دیگر موارد هم رعایت کنید.
یکی دیگر از رازهای مهم اینستاگرام که باید اینفلوئنسرها و بلاگرها آن را در نظر بگیرند. تولید ویدئویی است که ۳ ثانیه ابتدایی آن جذاب و گیرا باشد. مخاطب برای جذب شدن به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد، به همین دلیل این ۳ ثانیه زمان طلایی اینگیج محسوب می شود.
چگونه دراکسپلورر اینستاگرام بمانیم؟
در حقیقت شناختن الگوریتم اینستاگرام و عمل کردن طبق آن می تواند باعث شود صفحه شما مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. شما فقط با آپلود محتوا هرگز به اکسپلور نمی روید.
آپلود اصولی مطالب می تواند کلید رفتن به اکسپلور باشد. در زمان درست آپلود کنید. کپشن خوب و جذب کننده بزنید. محتوای جذاب تصویری تولید کنید. هشتگ بزنید و سعی کنید به صورت منظم در روز پست و استوری بگذارید تا شدوبن نشوید. با انجام این کار به راحتی می توانید بعد از مدتی به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید و مخاطبین بیشتری را جذب کنید.